Cornelia Hermans (Winkelaar)
"Moeder Kee"

Cornelia Winkelaar-Hermans  Bron: fam Winkelaar (1)
Aan het begin van mijn onderzoek naar de negentiende eeuwse prostitutie in 2002 kwam ik haar voor het eerst tegen: Cornelia Hermans die in 1849 trouwt met plaatsgenoot Franciscus Winkelaar. Deze "moeder Kee" zou in de jaren die volgen na haar huwelijk tot maar liefst het jaar 1900 de bekendste bordeelhoudster van de stad en daar buiten worden. Haar succes was mede te danken aan haar kinderen met wie ze een hechte band had. Door vele archiefstukken leerde ik Cornelia het afgelopen decennium steeds meer kennen. Ik vroeg me dan vaak af hoe ze er in het echt uit zou hebben gezien. Door het artikel in het Jaarboek van Haerlem dat sinds kort online te lezen is (zie ook mijn vorige blogpost) weet ik het nu.

Cornelia op haar 80ste
verjaardag in 1908.
Bron: fam. Winkelaar (1)
Naar aanleiding daarvan werd ik namelijk benaderd door Karel Winkelaar die samen met zijn familie de boeiende geschiedenis van de verre voorouders aan het onderzoeken is. Hij stuurde mij onlangs de bijgevoegde foto's toe waar ik erg blij mee ben. Daarnaast ben ik benieuwd naar het resultaat van het onderzoek van Karel en de familie. Stiekem hoop ik natuurlijk dat zij een mooi artikel of boek gaan schrijven. En wie weet komt het dan online waardoor er -net als bij mij- uit onverwachte hoek weer nieuwe puzzelstukken over de familie tevoorschijn komen.(2)


Noten
(1) Foto's zijn met toestemming van de familie Winkelaar hier gepubliceerd. 
(2) Mooie puzzelstukken over Cornelia en haar familie zijn verschenen in: 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Choker sierraad en prostitutie

Bronnen: online criminelen vinden in de 19e eeuwse prostitutie

Schoenen in de negentiende eeuw