De impact van de spoorwegen op de prostitutie
C. Monet (Bron) |
Bladerend door de verschillende jaargangen van de negentiende-eeuwse boekjes vallen een viertal zaken op: de groei van het aantal spoorlijnen, de stijging van de treinritten op een traject, de duur van een treinrit en de prijzen voor de kaartjes.
Spoorlijnen in Nederland in 1878 en 1892(1)
|
De verbeterde infrastructuur in een periode van economische groei maakt met name West-Nederland met haar drie grote steden: Amsterdam, Rotterdam en Den Haag tot een magneet voor arbeidsmigranten uit de armere streken. De transitie heeft een impact op de samenleving en dus ook alle betrokkenen in de prostitutiebranch: de prostituees, bordeelhouders en klanten.(3)
Bron: ELEO |
Bordeelhouders Met het wegvallen van het lokale aanbod van prostituees die makkelijker alternatieve banen vinden in deze periode van economische groei, worden bordeelhouders gedwongen om hun netwerken van tussenhandelaars te vergroten. De uitbreiding van het sporennetwerk helpt hen om een nieuwe groep prostituees aan te trekken die vaak afkomstig zijn uit Duitsland en België.
Prostituanten Voor klanten wordt het eenvoudiger om de trein te nemen naar een van de drie grote steden: Amsterdam, Rotterdam of Den Haag. In deze steden bloeit de illegale prostitutie op en is er een grotere garantie om anoniem te blijven. Met name in de laatste twee decennia van de eeuw wordt anonimiteit voor de klant belangrijker. De negatieve aandacht in de media en de strijd tegen de prostitutie door diverse sociale groepen die klanten aanspreken op hun gedrag, zijn hier debet aan.
Conclusie
Met de uitbreiding van de spoorwegen concentreert de prostitutiemarkt zich steeds meer in de grote steden. Prostituees komen minder vaak uit de lokale omgeving en ook hun klanten kunnen via het spoor grotere afstanden afleggen. Vraag en aanbod is niet langer een lokale aangelegenheid, maar heeft zich uitgebreid naar nationale schaal.
Noten
1. Spoorwegmuseum (SWM): Van Santen’s officiële reisgids voor Nederland met de correspondentiën naar Duitsland, België en Frankrijk (Leiden 1878 en 1892).
2. De reis per diligence of trekschuit van Amsterdam naar Haarlem doet er ongeveer 2 uur over. De trein ongeveer 25 minuten.
3. Zie mijn MA-scriptie: Wilma van den Brink, Zedelijk Haarlem: de invloed van de moderne economische groei op het verloop van de Haarlemse prostitutie in de tweede helt van de negentiende eeuw (Masterscriptie VU; Amsterdam 2008) 6; 62-69.
4. Erfgoed Leiden En Omstreken (ELEO), Gemeentepolitie Leiden 1853-1993, inv nr. 2387.
Reacties
Een reactie posten